Begeleidingstraject kinderen en jongeren
Soms is onderzoek niet voldoende en is er ook behoefte aan begeleiding:
Iemand die meedenkt, helpt ordenen, ondersteunt in wat lastig is, en zicht geeft op wat wél werkt. Begeleiding kan een waardevolle vervolgstap zijn na een sociaal-emotioneel of intelligentieonderzoek, maar kan ook los ingezet worden wanneer er vragen of zorgen zijn over het welbevinden of de ontwikkeling van een kind of jongere.
Wanneer is begeleiding helpend
Begeleiding kan bijvoorbeeld ingezet worden bij:
moeite met omgaan met emoties of spanningen
somberheid, piekeren of angstklachten
laag zelfbeeld of weinig zelfvertrouwen
druk, impulsief of teruggetrokken gedrag
moeite met sociale contacten
prikkelgevoeligheid of overbelasting
leren plannen, structureren of omgaan met schooldruk
Soms is er geen sprake van een diagnose, maar wél van vragen, onzekerheden of gevoelens van vastlopen. Ook dan is begeleiding helpend. Het kind hoeft niet eerst ‘stuk’ te zijn om ondersteuning te mogen ontvangen.
Hoe werk ik?
In de begeleiding werk ik op een betrokken en laagdrempelige manier. Ik stem af op wat het kind nodig heeft, kijk en luister zonder oordeel, en werk altijd in samenwerking met ouders (en eventueel school). Samen zoeken we naar ruimte, overzicht, veerkracht en groei.
De begeleiding is maatwerk en kan bestaan uit gesprekken, spel, creatieve werkvormen, psycho-educatie of praktische oefeningen. We kijken samen wat past.
Praktisch
- De frequentie en duur van de begeleiding stemmen we in overleg af.
- Ouders worden betrokken in het proces, zodat er ook thuis afstemming mogelijk is.
- Indien gewenst, kan ik ook overleggen met school of andere betrokkenen.
Losse sessies
- Tijdens het kennismakingsgesprek spreken we af wat het doel van het traject is en hoeveel afspraken er ongeveer nodig zullen zijn.
- Gedurende het traject worden jullie als ouders op de hoogte gehouden van de voortgang.
Plan een vrijblijvend gesprek in en ontdek hoe dit kan ondersteunen.
Plan een vrijblijvend gesprek in en ontdek hoe het vervolgtraject kan ondersteunen.
Reviews
Wat anderen zeggen
“
Margje als interim-collega orthopedagoog:
M – Mensgericht / Motiverend / Mild
A – Aandacht / Aanmoedigend / Actief
R – Respectvol / Relaxed / Resoluut / Ruimte
gevend
G – Gelovig / Gedreven / Glimlach / Geïnteresseerd
J – Ja, je zult zien dat ze voor jou(w organisatie) een extra stap wil zetten!
E – Eerlijk / Efficiënt / Ervaren
Margje is een aanwinst om erbij te hebben als collega!
WR
“
Margje heeft oog voor wat jongeren bezig houdt en wat er aan de hand kan zijn waardoor een jongere vastloopt. Ze kan dit op een nuchtere, vriendelijke en heldere manier verwoorden richting de jongere en zijn/haar ouders. Het verslag richt ze aan de jongere zelf in plaats van dat ze over de jongere schrijft en daarmee neemt ze de jongere heel serieus. Omdat ze op een laagdrempelige manier contact weet te leggen, stelt ze jongeren en hun ouders snel op hun gemak en kan ze adviezen overtuigend en invoelend overbrengen. Margje kan creatief en met humor meedenken met jongeren en hun ouders om zo tot mooie resultaten te komen in de begeleiding.
WD
“
“Margje is een zeer betrokken hulpverlener.
Zij heeft oprechte aandacht voor je en zoekt naar wat je kan helpen. Het resultaat van een onderzoek door haar gedaan laat nooit lang op zich wachten en ziet er gedegen uit.
Je krijgt antwoord op de onderzoeksvraag en na het onderzoek weet je welke kant je op moet. Kortom: effectief en helpend!”
DW
Veelgestelde vragen
Hoe weet ik of mijn kind baat heeft bij een begeleidingstraject?
Als je kind thuis, op school of in contact met anderen tegen dingen aanloopt, kan begeleiding helpen om vaardigheden en zelfvertrouwen te versterken. Neem gerust contact op voor vrijblijvend informatie om te zien of ik iets voor jullie kan betekenen.
Wat is het doel van het traject en hoe wordt dat bepaald?
We starten met een kennismaking en een intakegesprek om samen de doelen te bepalen die passen bij de behoeften van je kind. We bepalen dan samen ook hoelang het traject zal duren. Meestal duurt een traject tussen de zes en twaalf sessies. De sessies vinden één keer per week of per twee weken plaats. Ook dit wordt in overleg afgesproken.
Hoe ziet een sessie er voor mijn kind uit?
Een sessie bestaat uit gesprekken, spelvormen of oefeningen die aansluiten bij de leeftijd en interesses van het kind. Soms worden er opdrachten meegegeven om thuis te oefenen. Ook jullie als ouders worden betrokken bij het traject en krijgen regelmatig een terugkoppeling.
Hoe zit het met privacy en vertrouwelijkheid?
Wat het kind vertelt, blijft vertrouwelijk. We delen alleen informatie na overleg.
info@margistraal.nl | Privacy Verklaring | Algemene Voorwaarden