Algemene Voorwaarden
NVO 2022
Algemene voorwaarden
Nederlandse Vereniging voor Pedagogen en Onderwijskundigen
Inhoudsopgave
-
Artikel 1: Definities
-
Artikel 2: Toepassing
-
Artikel 3: Afwijken van de algemene voorwaarden
-
Artikel 4: Informatie
-
Artikel 5: Totstandkoming overeenkomst
-
Artikel 6: Uitvoering overeenkomst
-
Artikel 7: Verplichtingen Cliënt
-
Artikel 8: Kwaliteit en veiligheid
-
Artikel 9: Privacy
-
Artikel 10: Aansprakelijkheid
-
Artikel 11: Betaling
-
Artikel 12: Beëindiging van de overeenkomst
-
Artikel 13: Opzegging door Cliënt
-
Artikel 14: Opzegging door Pedagoog
-
Artikel 15: Klachtenregeling
-
Artikel 16: Geschillen en toepasselijk recht
-
Artikel 17: Slotbepaling
Artikel 1: Definities
-
Cliënt: De natuurlijk persoon die zorg afneemt bij een pedagoog.
-
NVO: De Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen, gevestigd aan de Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht (www.nvo.nl).
-
NVO-beroepscode: De beroepscode van de NVO die als leidraad voor het beroepsmatig handelen van academisch geschoolde pedagogen en onderwijskundigen geldt. De code bevat de kwalitatieve, morele en ethische regels die bij de beroepsuitoefening van belang zijn. Voor een groot deel zijn deze ook in wetgeving vastgelegd. Zie voor de beroepscode www.nvo.nl.
-
Pedagogische diensten: Diensten die een pedagoog verricht die anders van aard zijn dan individuele pedagogische handelingen, zoals bijvoorbeeld onderzoek of advies op het niveau van instellingen, gemeentes, regionale samenwerkingsverbanden, et cetera.
-
Pedagogische handelingen: Alle verrichtingen van de pedagoog (de “opdrachtnemer”) gericht op het onderzoeken van de (complexe) pedagogische context van de cliënt (de “opdrachtgever”) en het versterken daarvan. De handelingen zijn gericht op het bevorderen van een gezonde en optimale ontwikkelings- en opvoedingssituatie van kinderen, jongeren en volwassenen in een afhankelijkheidsrelatie. De handelingen kunnen preventief, diagnostisch of curatief van aard zijn en in bepaalde situaties ook gericht zijn op bevordering en/of instandhouding van de kwaliteit van leven.
-
Pedagoog: Een orthopedagoog of pedagoog, met specifieke diploma-eisen zoals beschreven in de tekst.
-
Vertegenwoordiger: De wettelijke vertegenwoordiger van de cliënt of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de natuurlijke persoon die door de cliënt persoonlijk (schriftelijk) is gemachtigd in zijn plaats op te treden.
Artikel 2: Toepassing
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en de pedagoog gesloten overeenkomst (hierna te noemen: de overeenkomst) met betrekking tot pedagogische handelingen.
Artikel 3: Afwijken van de algemene voorwaarden
De pedagoog kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen met de cliënt en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt.
Artikel 4: Informatie
-
Steeds als de pedagoog de cliënt informatie verschaft, doet hij dit met inachtneming van hetgeen daarover in de beroepscode is bepaald en op een voor de cliënt geschikt niveau en controleert hij of de cliënt de informatie heeft begrepen.
-
Als de pedagoog de informatie elektronisch verschaft, controleert hij of de cliënt deze informatie (beveiligd) kan ontvangen.
-
Als het belang van de cliënt dit vereist, dient de pedagoog de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de cliënt.
-
De pedagoog zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 5: Totstandkoming overeenkomst
-
De pedagoog doet op basis van een intake een aanbod aan de cliënt waarin de te leveren hulpverlening en/of alle te leveren diensten zijn beschreven.
-
De overeenkomst komt tot stand wanneer de cliënt het aanbod van de pedagoog aanvaardt. Ter bevestiging hiervan ondertekenen de pedagoog en de cliënt de overeenkomst.
-
De overeenkomst bevat in ieder geval:
a. Indien van toepassing, een verwijzing naar het besluit van een indicatiestellend orgaan;
b. Als sprake is van een behandelplan, een bepaling dat het op te stellen behandelplan onderdeel uitmaakt van de overeenkomst;
c. Een beschrijving van de diensten waar de cliënt gebruik van wil maken met een specificatie van de kosten die voor rekening van de cliënt komen;
d. Een beschrijving van de overeengekomen aanvullende diensten die voor rekening van de cliënt komen en een specificatie van de kosten;
e. Een regeling betreffende toestemming voor gebruik van gegevens van de cliënt voor verplichte meting van inhoudelijke kwaliteitsindicatoren en controles, zoals verlangd wordt bij contractering met gemeenten, zorgkantoren en zorgverzekeraars in overeenstemming met de geldende regels;
f. Een kopie van deze algemene voorwaarden.
Artikel 6: Uitvoering overeenkomst
-
De pedagoog voert de hulpverlening uit volgens de afspraken in de overeenkomst. Als sprake is van een behandelplan voert de pedagoog de hulpverlening uit volgens het met de cliënt samen op te stellen behandelplan.
-
Als de pedagoog de afgesproken hulpverlening niet conform de overeenkomst of, indien aanwezig, het behandelplan kan verlenen, stelt de pedagoog de cliënt daarvan meteen in kennis. Als de cliënt de afgesproken hulpverlening niet conform de overeenkomst of, indien aanwezig, het behandelplan kan ontvangen, stelt de cliënt de pedagoog daarvan meteen in kennis.
-
De pedagoog evalueert de overeenkomst of, indien aanwezig, het behandelplan regelmatig doch minimaal éénmaal tussentijds en na afloop van de geleverde diensten en/of het behandelplan, tenzij de aard van de overeenkomst zich daartegen verzet. De cliënt kan gemotiveerd verzoeken om tussentijdse evaluatie. De evaluatie en de bijstellingen leggen pedagoog en cliënt schriftelijk vast.
info@margistraal.nl | Privacy Verklaring | Algemene Voorwaarden