Sociaal-emotioneel onderzoek
Begrijp je kind en help het weer in balans te komen
Maak je je zorgen over je kind?
Je merkt dat je kind niet lekker in zijn vel zit. Misschien is hij snel boos of verdrietig, trekt hij zich terug, of worstelt hij met onzekerheid. Op school lijkt hij niet op zijn plek en thuis weet je soms niet hoe je het beste kunt reageren. Je wilt helpen, maar je weet niet precies wat er aan de hand is.
Wat gaat er om in het hoofd en hart van je kind? Hoe kun je hem of haar ondersteunen om zich weer sterker en gelukkiger te voelen?
Krijg inzicht in de gevoelens en behoeften van je kind
Met een sociaal-emotioneel onderzoek onderzoeken we hoe jouw kind zich voelt, denkt en reageert in verschillende situaties. Je krijgt antwoord op vragen zoals:
Waarom voelt mijn kind zich zo onzeker, boos of verdrietig?
Heeft mijn kind moeite met sociale contacten of prikkelverwerking?
Is er sprake van faalangst, stress of spanning?
Hoe kan ik mijn kind helpen om steviger in zijn schoenen te staan?
Hoe werkt het?
Kennismaking & intake
We bespreken jullie zorgen en vragen.
Onderzoek
Analyse & adviesgesprek
Hoe gaat het in zijn werk?
Tijdens het traject worden ouders actief betrokken en waar nodig en mogelijk ook de school. In de intake kijken we samen naar: wat heeft dit kind, met deze ouders, deze leerkracht en deze klas op dit moment nodig?
En dan?
Het onderzoek geeft richting. Op basis van de uitkomsten doe ik praktische en handelingsgerichte adviezen voor thuis en op school. Soms is (een kortdurende) begeleiding passend, bijvoorbeeld bij:
- laag zelfbeeld
- angstklachten of somberheid
- moeilijkheden in emotieregulatie
- druk of impulsief gedrag
- moeite met plannen en organiseren
Begeleiding kan ook los van een onderzoekstraject worden ingezet.
Mijn benadering is betrokken, zorgvuldig en op maat. Ieder kind is uniek en verdient het om gezien te worden in wie hij of zij is.
Bij mij ma(r)gje zijn wie je bent
Sociaal-emotioneel onderzoek
- Kennismakingsgesprek en intake
- Uitgebreid sociaal-emotioneel onderzoek
- Verslaglegging
- Nagesprek
Losse gesprekken
- Als er behoefte is aan extra sessies.
Wil je weten wat jouw kind nodig heeft om zich beter te voelen?
Plan een vrijblijvend gesprek in en ontdek wat een sociaal-emotioneel onderzoek kan betekenen.
Reviews
Wat clienten zeggen
“
Margje heeft oog voor wat jongeren bezig houdt en wat er aan de hand kan zijn waardoor een jongere vastloopt.
Ze kan dit op een nuchtere, vriendelijke en heldere manier verwoorden richting de jongere en zijn/haar ouders. Het verslag richt ze aan de jongere zelf in plaats van dat ze over de jongere schrijft en daarmee neemt ze de jongere heel serieus. Omdat ze op een laagdrempelige manier contact weet te leggen, stelt ze jongeren en hun ouders snel op hun gemak en kan ze adviezen overtuigend en invoelend overbrengen. Margje kan creatief en met humor meedenken met jongeren en hun ouders om zo tot mooie resultaten te komen in de begeleiding.
WD
“
Margje is een zeer betrokken hulpverlener.
Zij heeft oprechte aandacht voor je en zoekt naar wat je kan helpen. Het resultaat van een onderzoek door haar gedaan laat nooit lang op zich wachten en ziet er gedegen uit. Je krijgt antwoord op de onderzoeksvraag en na het onderzoek weet je welke kant je op moet. Kortom: effectief en helpend!
DW
Veelgestelde vragen
Wat is een sociaal-emotioneel onderzoek precies?
Een sociaal-emotioneel onderzoek brengt in kaart hoe een kind zich voelt, denkt, met anderen omgaat en zich gedraagt in verschillende situaties. Er kan gekeken worden naar o.a. zelfbeeld, emotieregulatie, sociale vaardigheden en gedrag. In een eerste gesprek wordt gekeken welke vraag er ligt en op welke manier het onderzoek vorm zal krijgen. Vaak bestaat een onderzoek uit gesprekken (met ouders/het kind), observaties, vragenlijsten (voor ouders, kind, leerkracht) en soms uit spelopdrachten. Afhankelijk van wat er nodig is, zijn er één tot drie contactmomenten van een uur.
Wat als mijn kind straks 'een stempel' krijgt?
Een onderzoek is niet bedoeld om een etiket te plakken, maar om te begrijpen wat je kind nodig heeft. De insteek is ondersteunend en positief. Er kunnen wel signalen van bijvoorbeeld ADHD of autisme aan het licht komen, maar er zal geen formele diagnose gesteld worden. Daarvoor is aanvullend psychologisch onderzoek nodig.
Wordt ook school betrokken bij het onderzoek?
Als jullie als ouders toestemming geven, wordt ook de leerkracht gevraagd om een vragenlijst in te vullen of input te geven over gedrag op school. Ook kan er op school geobserveerd worden.
Wat gebeurt er na het onderzoek?
In het nagesprek worden de uitkomsten besproken. Soms is er alleen meer duidelijkheid nodig, soms volgen er adviezen, of wordt begeleiding of doorverwijzing geadviseerd. Van het onderzoek wordt een verslag gemaakt dat wordt gedeeld met jullie als ouders. Jullie zijn vrij dit te delen met school of andere instanties. Dit zal niet door ons worden gedaan.
Kunnen we ook begeleiding krijgen na het onderzoek?
Wordt het onderzoek vergoed?
Margistraal is een vrijgevestigde praktijk. De kosten zijn voor eigen rekening en worden niet vergoed.
Hoe lang duurt het voordat we de uitslag krijgen?
Dat verschilt, maar het streven is om binnen 2-4 weken na het laatste onderzoeksmoment een afspraak in te plannen voor het nagesprek.
info@margistraal.nl | Privacy Verklaring | Algemene Voorwaarden